Hoe spreekt de Koran over de vrouw?

Om deze vraag correct te kunnen beantwoorden, is het noodzakelijk eerst te verduidelijken wat met “de vrouw” wordt bedoeld volgens de Koran. Net als in het Nederlands gebruikt de Koran meerdere termen voor het vrouwelijk geslacht, elk met een eigen betekenis, context en functie.

De juiste vraag is daarom niet simpelweg: “Wat zegt de Koran over de vrouw?”

Maar eerder: wat zegt de Koran over het vrouwelijk geslacht binnen een specifieke context, rol en levensfase?

Context bepaalt de regel

Ook in Nederland werken wetten contextgebonden. Zo is betaalde arbeid voor kinderen verboden, terwijl volwassen vrouwen vrij zijn om te werken. Dat betekent niet dat men kan zeggen: “In Nederland mogen vrouwen niet werken” of “In Nederland moeten vrouwen werken”. Beide uitspraken zijn onjuist.

De wet maakt onderscheid op basis van leeftijd en situatie:

  • Kinderen mogen geen betaalde arbeid verrichten

  • Jongeren mogen beperkt werken, afhankelijk van leeftijd

  • Volwassenen bepalen zelf hun werktijden, binnen de wet

Op dezelfde manier maakt de Koran onderscheid tussen meisje, jonge vrouw, echtgenote, moeder, weduwe, enzovoort. Regels en rechten worden steeds verbonden aan een specifieke situatie.

 

Waarom meerdere termen in de Koran?

Allah gebruikt in de Koran bewust verschillende termen voor vrouwen. Deze woorden zijn geen belediging, maar dienen om een duidelijk profiel, context of rol te beschrijven. Als alle termen hetzelfde zouden betekenen, zou dit onderscheid overbodig zijn.

Daarom is het onjuist om te spreken over “de rechten van de vrouw in de Koran” zonder te specificeren welke vrouwwordt bedoeld.

 

Een onjuiste framing

Critici van de islam laten dit contextuele onderscheid vaak volledig buiten beschouwing. Door alle overeenkomsten met andere rechtssystemen te negeren, wordt de islam neergezet als iets vreemds en afwijkends. Dat beeld voedt angst en misinformatie.

Terwijl in werkelijkheid elk rechtssysteem – inclusief het westerse – werkt met context, leeftijd, rol en omstandigheden.

 

De juiste vraag stellen

Een correcte en eerlijke vraag zou daarom zijn:

  • Over welke vrouw spreken we?

  • Welke leeftijd?

  • Welke rol?

  • Welke leefsituatie?

  • Binnen welke maatschappelijke normen en cultuur?

Deze vragen worden ook aan moslims gesteld wanneer zij in een westers land wonen: “Jullie leven hier, dus jullie moeten je aan onze regels houden.” Maar wanneer het over de islam gaat, wordt diezelfde nuance vaak losgelaten.

 

Oproep tot studie

Wie werkelijk wil begrijpen hoe de Koran over vrouwen spreekt, doet er goed aan de tekst zelf te bestuderen. Lees bijvoorbeeld Soera al-Baqarah vanaf vers 2:222 tot en met vers 237 en let op hoe de termen voor vrouwen wisselen afhankelijk van de context.

 

โœ” Nisฤ’ = vrouwen in hun  sociale/biologische volwassen staat met  mogelijkheid tot voortplanting

Dus ja:

๐Ÿ”น nisฤ’ hangt semantisch eerder samen met  vrouwelijkheid als biologische categorie (vruchtbaarheid, menstruatie, volwassendom)

๐Ÿ”น waar  imra’ah meer staat voor vrouw als individu/persoon

๐Ÿ”น en  zawj verwijst naar de relatie (partnerrol)

https://quran.com/an-nisa/176 waar we synoniemen vinden, om te realiseren dat elk woord in koran apart bestudeert moet worden.

 

De term die jij als Moslim en Moslima in een huwelijk, vooral veel moet praktiseren is :

1. Zawj (dezelfde term voor man en vrouw in Koran), elkaars gelijke zijn en nooit elkaars slaven:

Koran. 2:35 : En Wij zeiden: "O Adam,  Oskon (verblijf) in het Paradijs, jij en Zawjok (in het Nederlands, lees je 'jouw vrouw' maar dat is een fout vertaling), en eet daaruit overloedig, zoals jullie willen, maar nadert deze boom niet, anders zullen jullie tot de onrechtplegers behoren."

Wat deze vers ons leert is dat jij als de partner van de ander het paradijs mag ingaan als Zawj. Niet als de man van, of de vrouw van, maar als Zawj van. Dit laat zien dat de ZAWJ de hoogste status is wat je kunt zijn als partner van elkaar. en wat ook opvalt is het werkwoord ' Oskon' .

wat betekent ' Oskon' ? 

lees https://quran.com/7?startingVerse=189 

Hij is Degene Die jullie heeft geschapen uit één enkele ziel en Hij maakte daaruit Zawjaha, opdat bij bij haar rust zou vinden. En nadat hij  Tagashaaha (bij haar gelegen had), droeg zij een lichte last waar zij toen met voortging. En toen zij zwaar werd, riepen zij Allah, hun Heer aan: "Als U ons een rechtschapene schenkt, dan zullen wij tot de dankbaren horen." (bidden niet voor een jongen en niet voor een meisje maar laat dat aan Allah over)

In deze vers zien we hoe bijzonder Allah spreekt over partners in de Zawj term. Dan komen er termen bij als samen, rust, vrede, stabiliteit , geduld, en samen bidden tot Allah. Zelfs de sex is beschreven als een zeer teder daad, waarbij de man zijn vrouw om hulst, als een deken om haar heen, en vanwaaruit wordt er een nieuwe leven gecreëerd, uit deze ultieme liefde.

en wie arabisch kan lezen, lees deze verzen om de samenhang te ontdekken en te snappen wat Sakan / Oskon aan verschillende betekenis heeft.

https://www.almaany.com/quran-b/ุงุณู’ูƒูู†ู’/

rust vinden in jouw slaap, rust vinden in jouw stabiliteit, blijven wonen op een zelfde plek. lees https://quran.com/ash-shuraa/33

Je zou kunnen zeggen, zoals jij thuis komt om bij te komen, zo komt jouw ziel bij jouw Zawj om te rusten. De ziel van elkaar gaat in elkaar op als je samen bent en zo ontspan je weer en word je gelukkig en kan je het leven weer aan als het ware. Als Zawj van elkaar, niet als man of als vrouw van elkaar, ook niet als echtgenoot of echtgenote van elkaar of als de vader of moeder van jouw kinderen enz. 

4 vrouwen in Koran? https://quran.com/an-nisa/3 nisaa en geen Azwaaj. Dus kinderen spelen een rol in deze kader. 

je trouwt om weeskinderen te helpen alsnog op te groeien in een gezin onder de bescherming van een vader / onderhouder, zeker in die tijd.

en Allah weet het beste.  Als 4 vrouwen bedoeld was om geluk te vinden? dan had Allah Azwaaj gebruikt en Allah weet het beste. om de volgende reden:

Deze term betekent niet dat jij van hem bent of hij van jou, zij van jou of jij van haar. Deze term maakt in de context, de lezer helder dat je te maken hebt met een stel die een gezin wil stichten of kan stichten met elkaar omdat ze elkaars ware liefde zijn, zullen langer bij elkaar blijven en dan is het ook niet te voorkomen dat ze voor nageslacht gaan zorgen, veel nageslacht misschien zelfs, wat alleen maar onderstreept dat ze langer bij elkaar zullen blijven als Azwaaj en Allah weet het beste. 

en dat komt misschien vooral helder terug in het verhaal van Noah en zijn ark die hij moest vullen met Azwaj. 

https://quran.com/hud/40 wat dus voor nageslacht zou zorgen op aarde. lees ook https://quran.com/an-nahl/72 

Maar Zawj staat vooral voor 'geschikt voor elkaar ' . Jullie hebben dezelfde religie, levenstijk, ideeen, waarden en normen en zijn daardoor beter match voor elkaar waardoor een stabiel langer relatie een logisch vervolg zou zijn en dus ook gezin en gezinsuitbreiding.

https://quran.com/an-nahl/72 pas wanneer je een partner hebt die je kunt omschrijven als Zawj, zal je een stabiele gelukkig relatie hebben.

zo lezen we dat Adam in de hemel, met de Zawj leefde. https://quran.com/al-baqarah/35 

en zo lezen we dat mensen alleen relaties willen verpesten waar sprake is van Zawj, in deze vers https://quran.com/al-baqarah/102 

dat zijn de relaties die alles hebben , gelukkig, stabiel, enz. en dus trekt dat meer aandacht en dus meer jaloezie. en Allah weet het beste.

lees vooral deze vers, om dit punt beter te snappen: https://quran.com/15?startingVerse=88 (het mooiste relatie is de zawj relatie?)

en deze vers https://quran.com/al-ahzab/52 waarbij de partner die jouw aandacht trekt, de Zawj is in deze vers.

en lees https://quran.com/al-baqarah/232 waarin een gescheiden vrouw weer kan zoeken naar Zawj. want de scheiding toont aan dat jullie toch niet de Zawj waren voor elkaar wat wel nodig is voor een duurzaam huwelijk.  en soms is de dood die deze duurzaam relatie helaas "verstoort" als het ware / beëindigd . https://quran.com/al-baqarah/234 waardoor de overgebleven partner weer kan zoeken naar Zawj en hopelijk daarmee weer een duurzaam relatie opnieuw kan bouwen. Alsof een Zawj partner voor altijd je blijft in principe tenzij de dood jullie scheidt of de scheiding (en de scheiding laat zien dat je de ware Zawj , de ware liefde zegt men ook wel eens, nog moet vinden). en Allah weet het beste.

en in deze vers, toen Allah een partner, beter maakte, https://quran.com/al-anbya/90 wederom de term Zawj.

en in deze vers vergelijkt Allah de mens met de natuur en als Allah de natuur een compliment geeft in deze vers, gebruikt Allah de term Zawj

https://quran.com/al-hajj/5 "..En je ziet de aarde (de mens?) verdord en wanneer Wij dan het water (Zawj?) op haar doen neerdalen, beweegt zij zich en zwelt op en brengt velerlei schitterende planten (zawj is hier in de arabische versie gebruikt) voort" 

Dus Zawj heeft vooral te maken met het karakter, de persoonlijkheid, waarden en normen van de ander die jou zo goed bevallen en zo heel erg bij jou passen dat dat jouw ware liefde wordt en dat weet je pas, als de relatie langer duurt , in de praktijk.

en hier lezen we dat als mensen gingen bidden om een relatie, dan vroegen ze Allah om een Zawj, specifiek. 

https://quran.com/al-furqan/74 

https://quran.com/ya-sin/56 je leeft in de hemel met jouw Zawj

https://quran.com/as-saffat/22 je leeft in hel met jouw Zawj. 

Dus Zawj is hij / zij waarvan jij bepaalt hebt dat zijn / haar manier van leven het beste bij jou past omdat het ook is wat jij al doet. en Allah weet het beste. Dat er kinderen bij betrokken worden, is een bijkomend effect, omdat je met een Zawj een stabiele relatie hebt wat duurt. 

https://quran.com/33?startingVerse=6 het zijn de Azwaaj van de profeet die we ook moeten zien als ons moeders (moeders zijn moeders voor eeuwig).

https://quran.com/az-zumar/6 de Zawj is waar jouw ziel zich bij thuis voelt. jouw ware liefde. de enige persoon bij wie je moest uitkomen en Allah weet het beste.

en lees https://quran.com/al-baqarah/102 dit is wat jaloezie aantrekt en wat mensen willen vernietigen. en dus is dit wat vraagt om constant samenwerking, communicatie, zorg enz. om de Zawj in jouw leven altijd zeer dichtbij te houden en zeer vast te binden aan elkaar. en vast binden kan negatief klinken maar als je de liefde van de Zawj niet door een bepaalde liefdevolle vredige omgang vast bindt aan jezelf, zal dat los raken en kan een ieder daar tussen komen, want los raken betekent ruimte er tussen. en niet zoals sommige geleerden, wow sahir wordt hier bijna geprezen als het ware om hoe krachtig hij is? nee, in tegen deel. want https://quran.com/yunus/77 de sahir is zwak om mee te beginnen.

en lees dan 

https://quran.com/az-zukhruf/70 betreed de hemel samen met jouw Zawj. dat zegt alles over wat je moet weten over deze term.

 

2. ุงู„ู’ุฃูู†ู’ุซูŽู‰ zie hier de opsomming in Koran https://www.almaany.com/quran-b/ุงู„ู’ุฃูู†ู’ุซูŽู‰/ 

Dit wordt benadruk vooral vrouwelijkheid. Het is niet alleen geboren als vrouw, maar gedraagt zich ook als vrouw, overduidelijk.

https://quran.com/ar-rad/8 In deze vers hangt Allah de zwangerschap aan dit woord.

https://quran.com/an-nahl/58 in deze vers noemt Allah wat uit de baarmoeder komt als meisje, ook Untha. En hoe men ongelukkig werd als ze vroeger meisjes kregen. Doordat een meisje geen status had in de samenleving. Dus Untha is niet alleen het biologische (vrouw) maar ook het gedrag en hoe de wereld jou ziet, namelijk als een vrouwelijk wezen die vrouw is in alles.  zoals we dat ook lezen in de vers 

https://quran.com/al-isra/40 waarbij wederom men vroeger meer trots was op jongens dan op dames, om wie ze waren biologisch maar ook om hoe de samenleving ze zag als sociale wezens. 

https://quran.com/ash-shuraa/49 in deze vers, wederom het gebruik van Untha, puur als vrouwelijk wezen, met een vagina dus en tegenovergestelde van Thukur (mannelijk geslachte). 

https://quran.com/al-hujurat/13 In deze vers zien we dat Untha (Thakar, voor de man) is wat zorgt voor nageslacht. Dus de rollen zijn zeer duidelijk verdeeld in de natuur, biologisch gezien. Om kinderen te krijgen heb je een Untha nodig en Thakar. (vagina en penis). 

en dan ben je een Zawj van elkaar. https://www.almaany.com/quran-b/ุงู„ุฒูŽ%D9%91ูˆู’ุฌูŽูŠู’ู†%D9%90/ 

Waardoor we kunnen concluderen dat de :

 

3- ุจูู†ู’ุช / ุจูŽู†ูŽุงุช / Bint / Banaat . een opgroeiende meisje / tiener / nog niet getrouwd. 

https://quran.com/37?startingVerse=153

https://quran.com/at-tahrim/12 Maryam was Ibnat en was jong, nog maagd, nog niet getrouwd. 

https://quran.com/hud/78

https://quran.com/al-qasas/27 meiden die nog niet getrouwd zijn, dus nog maagd, jong , tiener en zeker nog niet vol volwassen. 

https://quran.com/an-nahl/57 en oude religies hadden altijd maagden in hun tempels. dus deze leeftijd. 

Let op: Koran gebruikt voor dames die zichzelf maagd houden / nog geen sex, de term : Mohsanaat. 

ูฑู„ู’ู…ูุญู’ุตูŽู†ูŽู€ูฐุชู ูฑู„ู’ู…ูุคู’ู…ูู†ูŽู€ูฐุชู ููŽู…ูู† ู…ู‘ูŽุง ู…ูŽู„ูŽูƒูŽุชู’ ุฃูŽูŠู’ู…ูŽู€ูฐู†ููƒูู… ู…ู‘ูู† ููŽุชูŽูŠูŽู€ูฐุชููƒูู…ู ูฑู„ู’ู…ูุคู’ู…ูู†ูŽู€ูฐุชู maar deze term verwijst naar een sociaal kenmerk. dat is een ander verhaal. net zoals Fatayaat.

Koran gebruikt ook een ander term om aan te duiden dat een dame nog in de glorie van haar bestaan is, qua leeftijd, nog en sterk en volop aan het groeien, de term Abkaar, https://www.almaany.com/quran-b/ุฃูŽุจู’ูƒูŽุงุฑู‹ุง/ maar deze term gebruikt Allah ook om het begin van de ochtend aan te duiden.

 

4- ุงู…ุฑุฃุฉ / Imra-a. Volwassen vrouw, die ook zelfstandig besluiten kan nemen wat niet per se eens is met de besluiten van haar man?:

wat dit mogelijk verder bewijst uit Koran is het feit dat Imra-a geschreven wordt op 2 manieren.

ุงู…ุฑุฃุฉ = dan staat de vrouw centraal en niet zozeer wie haar man is. Zoals dat gebruikt is hier = https://quran.com/27?startingVerse=23 

ุงู…ู’ุฑูŽุฃูŽุชู = dan is de man een deel van haar identiteit. de vrouw van....  zie hier het bewijs = https://www.almaany.com/quran-b/ุงู…ู’ุฑูŽุฃูŽุชู/ 

en Allah weet het beste.

lees https://www.almaany.com/quran-b/ูˆุงู…ุฑุฃุชูŠ-ุนุงู‚ุฑ/ geen kinderen, dus Imra-a hangt niet vooral aan vrouw zijn / kinderen baren

 

https://quran.com/27?startingVerse=23  wat ze noemen, de koningin van Sheeba, in Koran, staat alleen en centraal. zonder aanhang, zonder man, zonder gezin en is zelf het hoofd van haar samenleving. 

https://quran.com/4?startingVerse=176 in deze vers lezen wij de mannelijk versie van dit woord en ook daar zien we een man die geen gezin heeft

https://quran.com/19?startingVerse=28 hier lezen we dat de vader van Maryam, naast vader zijn, Imra wordt genoemd. dus hij op zich.

https://quran.com/ali-imran/35 zelfs daar waar Imra-a wordt gelinkt aan haar man, is de sfeer dat ze zelfstandig is en besluiten neemt zonder overleg of toestemming van haar man. en Allah weet het beste

https://quran.com/al-ankabut/33 wederom zien we hier een vrouw, ondanks haar huwelijk, zelfstandig is en eigen besluiten neemt. Ook als deze fout zijn in de ogen van Allah. 

en hier nog andere varianten van dit woord, waarbij we helder opmaken dat het om een zelfstandig individu gaat en Allah weet het beste

https://www.almaany.com/quran-b/ุงู„ู’ู…ูŽุฑู’ุก%D9%90/

 

5- ุงู„ู†ุณุงุก / Nisa = als wezen die bevrucht kan worden en daarna geboorte kan geven?. 

lees https://www.almaany.com/quran-b/ู†ุณุงุก-ุงู„ู†ุจูŠ/ aan Fahisha gelinkt, sex met een ander. (penis in de vagina)

geslachtsrijp https://quran.com/al-baqarah/222 

 

https://quran.com/al-baqarah/222

de vers richt de aandacht op seksueel contact, specifiek waarbij de penis in de vagina zou gaan. 

https://quran.com/al-baqarah/49 ze hebben al geboorte gegeven aan kinderen

https://quran.com/al-baqarah/187 mannen willen sex met de Nisa (dus penis in de vagina, dus zwangerschap is het gevolg normaliter)

nu twee verzen naast elkaar om het beter te begrijpen : https://quran.com/al-qalam/22 en https://quran.com/al-baqarah/223 

de oogst komt uit de aarde, alsof de aarde bevalt en oogst geeft, zoals een dame bevalt en kinderen krijgt? Allah weet het beste.

https://quran.com/2?startingVerse=226 deze vers bespreekt sex en de onthouding daarvan, dus penis in de vagina, zwangerschap

https://quran.com/an-nisa/15 ontucht = penis in de vagina 

https://quran.com/2?startingVerse=223 lees door tot en met 228 en je zal zien dat Allah daar spreekt over de zwangerschap 

https://quran.com/ali-imran/14

https://quran.com/at-talaq wederom, nisaa gelinkt aan zwangerschap 

https://quran.com/al-araf/81 wat we uit deze vers halen en Allah weet het beste is dat de nisaa de mannen niet meer opwinden. het is een bekende verhaal voor hen inmiddels, een oud verhaal, oud patroon, ze nemen ze in bed en dat gaat allemaal vanzelf, maar gebruiken nu mannen als een prikkel om weer spanning te voelen tijdens sex. 

lees deze vers https://quran.com/al-baqarah/226 mannen die zweren zich te willen en denken te kunnen onthouden van sex met hun Nisa

lees meer hier , in het arabisch, https://www.almaany.com/quran-b/ุงู„ู†%D9%90%D9%91ุณูŽุงุกูŽ/

lees https://quran.com/2?startingVerse=187 hoe mannen tijdens het vasten, ramadan, moeite hebben met geen sex. en dat ze dat na zonsondergang weer kunnen hebben met hun Nisa (sex, penis in de vagina, en kinderen als gevolg waardoor de Nisa steeds minder en minder ernaast kunnen doen).  of zoals Shahror het heeft uitgelegd hier: https://www.youtube.com/watch?v=erxgzOOI7CE deze vers

https://quran.com/ali-imran/14 Nisa is waar je meer van wilt hebben, mannen willen en staan bekend om meer en meer sex met zoveel vrouwen mogelijk, vandaar dat we hoeren hebben in de samenleving. https://www.rd.nl/artikel/356107-bezoek-aan-prostituee-soms-verslaving 

en in sommige verzen is Nisa alles wat DAARNA komt, zoals we hier horen https://www.youtube.com/watch?v=Wzx-HBQ6ils 

aan de hand van deze vers: https://quran.com/an-nur/31 

" En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten, of hun vadem of de vaders van hun echtgenoten, of hun zonen, of de zonen van hun echtgenoten, of hun broeders, of de zonen van hun broeders, of de zonen van hun zusters, of hun vrouwen, of slavinnen waarover zij beschikken, of mannelijke helpers die geen begeerte meer hebben, of de kinderen die nog niet op de 'Aurât as van vrouwen letten. En laten zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden die zij verbergen te laten kennen. En keert jullie allen berouwvol ten Allah, O gelovigen. Hopelijk zullen jullie welslagen."

Maar wat in rood is, is vaak niet alles binnen jouw familie? waar zijn de kleinkinderen en soms zelfs achterkleinkinderen kinderen bijvoorbeeld? 

waardoor Nisa kan betekenen, een vrouw die achteraan komt, vanwege haar beperkt mobiliteit / energie = zwanger, druk met kinderen enz.

en Allah weet het beste.

 

Dit zijn maar enkel voorbeelden van hoe dynamisch de vrouw is in Koran en hoe Allah haar de moeite waard vind om haar allerlei contexten en titels en fases te geven, en zo bestaan er wat meer termen, wat van haar een multifacet wezen maakt in Koran en niet en nooit een simpel wezen die de eigendom moet worden van de man en daarmee klaar, zoals Sunna en Shia en Islam vijanden altijd schreeuwen en de wereld doen denken. en Allah weet het beste.

 

Een mogelijk discussie bij deze term; homoseksualiteit is dan uitgesloten? 

Als dat het is waar deze term voor gebruikt moet worden, dan zouden we niet in dezelfde koran verzen vinden die gaan over man en vrouw die geen kinderen kunnen krijgen. Dus ondanks het feit dat man en vrouw samen zijn, hebben ze geen kinderen en dus blijft over dat zij genoeg moeten zijn voor elkaar want de Zawj is in eerste instantie om jouw rust bij te vinden, en stabiliteit. En hierbij, er zijn ook mensen die door allerlei redenen, beperkingen, handicap, nooit met een partner kunnen zijn. Toch lezen we daarover niets in Koran. waardoor we kunnen concluderen dat er sprake zou kunnen zijn in Koran van: de meerderheid, de norm, wat normaliter vooral zal bestaan en Allah weet het beste. Dat is enkel mijn conclusie. 

https://quran.com/an-nisa/1 Dus wordt Zawj gebruikt als voorloper van moeder, voor wie KAN en wat de MEERDERHEID zal zijn? en Allah weet het beste.

https://quran.com/an-nahl/72 wederom, als deze vers de meetlat is, dan zouden er geen mensen bestaan die geen kinderen kunnen krijgen. maar de realiteit is, ook mensen die geen kinderen kunnen krijgen of geen partner kunnen hebben, bestaan. ook zijn ze heteroseksueel. 

Allah weet het beste. Dus focust Koran zich vooral op wat gangbaar is? en de uitzonderingen min of meer buiten gelaten?

https://quran.com/taha/117 Adam had een ZAWJ voordat hij kinderen kreeg samen. Dus heteroseksualiteit is de norm, de meerderheid, wat vooral gangbaar zal zijn? maar sluit de uitzonderingen niet uit. en Allah weet het beste.

  • Ongeslachtelijke voortplanting: Sommige planten kunnen zich ongeslachtelijk voortplanten, waarbij een nieuw individu ontstaat uit een deel van de ouderplant zonder geslachtscellen. Voorbeelden hiervan zijn aardappels en tulpen.  maar hoe gaat dat samen met deze vers?https://quran.com/ar-rad/3 waarbij we lezen specifiek: ".. en van alle soorten vruchten heeft Hij paren gemaakt"

 

Dan nu de positie van de vrouw, voorzover we dat zo kunnen formuleren, gelet op het bovenstaande, in Koran. Dit is mijn conclusie en is niet de ultieme waarheid want dat weet alleen Allah. Ik vertel wat ik denk te concluderen.

 

Koran erkent het lijden van de vrouw, voordat Allah de vrouw rechten gaf, heeft Allah eerst haar pijn erkent, dat op zich is een troost en dat op zich geeft haar rechten. Zo werkt het ook in elk recht staat, als een rechtbank jouw verlies erkent, betekent dat je een schadevergoeding kunt claimen.

lees 

https://quran.com/an-nahl/58

https://quran.com/16?startingVerse=59

en 

https://quran.com/at-takwir/8

Dit maakt Koran uniek en juist zeer vrouw vriendelijk en meer, advocaat van de vrouw. 

 

Na, de bovenstaande inleiding, wat vertelt de koran ons nog meer over hoe Allah naar de vrouw kijkt en Allah weet het beste! Dit is maar mijn conclusie en hoeft niet de ultieme correcte en volledige waarheid te zijn. Ik concludeer met mijn menselijk beperkt kennis die ik heb mogen krijgen van Allah en moge Allah ons beschermen tegen de misleiding van Satan en beschermen tegen ons eigen misleiding waar we soms niet van bewust zijn, incha Allah.

 

Deze vers is misschien de beste vers, die heel snel heel helder maakt wanneer je bij Allah beter bent dan de ander.

https://quran.com/al-hujurat/13

en zoals we lezen, in deze vers benoemt Allah de man en de vrouw maar vertelt ons vervolgens dat het noch de man noch de vrouw is die beter is maar de mens die de meest gehoorzaamheid heeft aan Allah.

en daarnaast, lees deze vers; https://quran.com/al-ahzab/36 dus ook als het gaat om leefstijl, het praktiseren van Islam, ook daarin heeft de man niet meer en niet minder ruimte gekregen dan de vrouw. Beide gehoorzamen wat Allah openbaart evenveel!

 

ik heb ChatGPT gevraagd naar een zoveel mogelijk objectieve academische conclusie over de positie van de vrouw in het algemeen (dus geen specifieke verhalen van specifieke dames) in het Jodendom, Christendom en Islam en dit is wat hij mij gaf:

 

Het komt erop neer dat vrouwen in islam duidelijk meer rechten hebben en in Islam is er duidelijk veel meer gelijkheid dan de overige twee religies.

Ik heb deze zelfde vraag gesteld aan Google AI en dit is wat Google AI concludeerde:

Het komt erop neer dat vrouwen misschien wel meer rechten hebben in Islam, maar dat dit alleen te vinden is in Koran Islam en dat juist in de praktiseren van Islam (dus Shia en Sunna) zien we dat de vrouw bijna geen rechten meer heeft. en dus spreekt men van een GAP = een gat tussen text (Koran) en praktiseren (Shia en Sunna wetten). en hier is alles mee gezegd vind ik.

Sunna leert dat de profeet trots was op zijn voorouders, met namen de mannen lees https://www.islamweb.net/ar/article/213802/ุฃู†ุง-ุงู„ู†ุจูŠ-ู„ุง-ูƒุฐุจ-ุฃู†ุง-ุงุจู†-ุนุจุฏ-ุงู„ู…ุทู„ุจ . maar dezelfde Sunna leert ook dat de profeet trots was op zijn voorouders en met name de vrouwen. hoor deze video https://www.youtube.com/watch?v=zjEZ1fucp-8 en je kan raden welk vers je als Moslim kent, dat waarin de profeet trots was op de mannen of de vrouwen? je raad het al. 

want Sunna leert dat er bijna niets goed is aan de vrouw in haar basis, haar origine. Lees maar.

* Sahih Bukhari: de vrouw is ontstaan uit een kromme rib bot en is niet meer recht te krijgen https://sunnah.com/bukhari%3A3331?utm_source=chatgpt.com

* Sahih Bukhari: de vrouw is beperkt in haar intelligentie en haar begrip van Islam https://sunnah.com/bukhari%3A1462?utm_source=chatgpt.com

* Sahih Bukhari: de getuigenis van de vrouw is minder betrouwbaar. https://sunnah.com/bukhari%3A2658?utm_source=chatgpt.com

En dit wordt heel vaak gedeeld door TV Imams en Youtube Imams, soms zonder excuses en soms om er iets goeds van te maken om Sunna Islam in een beter daglicht te stellen, maar allen erkennen dat deze ahadith bestaan en de vrouwe wel degelijk minder maken dan de man.

Dit zijn maar enkel groot bekende voorbeelden. Maar wie Sunna verder bestudeert, vindt nog heel veel vergaand minachting voor de vrouw.

zoals bijvoorbeeld. geen medicatie halen voor jouw vrouw als ze ziek wordt, want ze is er voor jouw lusten (sex) en niet de lasten.

hoor deze Sunna Imam op YouTube vertellen dat de man , volgens de 4 grote richting in Sunna, niet verplicht is om voor zijn vrouw te zorgen tijdens haar ziekte, en vooral als ze ernstig en langdurig ziek wordt. https://www.youtube.com/shorts/9gSqRfWbBiY 

het wordt nog erger en wreder en nog meer Satanish; als de vrouw overlijdt, ben je niet verplicht haar in respect en eer en waardigheid te laten begraven. Zo hoef je voor haar geen Shafan te kopen, waarin je het lichaam in wikkelt na het wassen. deze kosten ben jij als Sunna man niet verplicht om te betalen voor jouw overleden vrouw. De vrouw die volgens Sunna ALTIJD ALTIJD ALTIJD klaar moest staan in haar leven, met eten en sex (haar lichaam). Zij is nu dood en mag als vuilnis genegeerd worden. Ya Latif. Moge Allah gauw een einde maken aan al deze duivelse false Islam versies. en dat er Moslima's zijn die denken beter te zijn dan andere Moslima's en die vrijwillig kiezen voor een Shia, Sunna, Salafi of welk van de 4 scholen dan ook om mee te trouwen? Want dit soort zaken worden gedragen door alle 4 scholen binnen de false Islam wereld.

Mijn hersenen kunnen het maar niet bevatten en begrijpen, wallah. de ziel ligt in een coma en de hersenen van haar zijn gespoeld en Allah weet het beste.

 

Dit maakt van Sunna Islam een heel eng, koud, harteloos en meedogenloos versie van Islam. Daarom kan het nooit van Allah zijn en dan snap je ook de ' GAP' = ' GAT' tussen Koran Islam en de Islam die gepraktiseerd wordt (Shia en Sunna Islam). zet hier tegenover Koran die dit leert

https://quran.com/ar-rum/21 

https://quran.com/an-nisa/19

en de 'Maroef' in Nisa vers 19 hangt altijd aan het goede, lees https://quran.com/ali-imran/104 

lees https://quran.com/al-araf/157 

https://quran.com/at-talaq/2

https://quran.com/65?startingVerse=6 en dit gaat over vrouwen waar de mannen van willen scheiden! als je daar goed voor moet zorgen, wat te zeggen van de vrouw die NOG steeds jouw vrouw is en nu ziek is en jouw hulp nodig heeft en jouw compassie??!!

 

Een ander aspect binnen Sunna Islam die van de vrouw een onderdanig ongelijk slaafs partij maakt binnen een huwelijk is het feit dat Sunna Islam de man het recht geeft om de vrouw te slaan, wanneer hij dat nodig acht. lees https://www.islamweb.net/ar/fatwa/69/ุถุฑุจ-ุงู„ุฒูˆุฌุฉ-ุฌุงุฆุฒ-ุฅุฐุง-ูƒุงู†-ู‡ู†ุงูƒ-ู…ุณูˆุบ-ุดุฑุนูŠ-ู…ุน-ุนุฏู…-ุชุฌุงูˆุฒ-ุฐู„ูƒ Mits hij haar bonen niet breekt...???? Tussen pijn voelen en bonen breken is een heel groot afstand , een groot ruimte waarin de man de vrouw heel veel pijn kan doen. zowel mentaal als lichamelijk. Misvertaalde Koran verzen heeft geleid tot dit soort scheve verhoudingen. Ze beroepen zich op tafasir van Koran verzen zoals deze https://quran.com/an-nisa/34

Men leest daarin een woord en besluit dat het voor zich spreekt en dat daar geen misverstand over kan bestaan. Maar we hebben inmiddels bewezen dat Sunna Islam een ander betekenis geeft aan wat Allah leert in Koran en dus ook aan deze vers en Allah weet het beste.

Terwijl, de definitie van Koran boodschappen moeten we uitgelegd vinden in Koran zelf!

en waar je aan kan toetsen dat deze Sunna leer zeer fout is en ontstaan is vanuit misleiding van Satan is het feit dat ze het slaan van de vrouw linken aan de term ZAWJ en we hebben gezien hoe Koran ZAWJ juist als jouw gelijke uitlegt!

 

Laten we kijken naar deze vers 

https://quran.com/an-nisa/34

we lezen hier dat als er een conflict is en de man er van overtuigd is dat het probleem alleen bij de vrouw ligt? dan moet er eerst goed en helder gecommuniceerd worden tussen beiden, bewijs, advies, uitleg, raad, onderbouw enz. en als dat allemaal niet helpt? dan de relatie wat ' kouder' maken, minder warm, minder passie en tederheid en dat uitdrukken in lichamelijk contact vermijden (waarin liefde tot de ultieme uitdrukking komt), dus geen sex, niet samen slapen, niet knuffelen enz. hoewel er strikt genomen staat (afstand in de slaapkamer, dus geen sex en niet niet knuffelen enz. en Allah weet het beste). Het woord 'Darb' hoeft hier niet per se ' slaan' te betekenen.

 

Het slaan (klap op het lichaam) wordt in Koran uitgedrukt op een manier manier. lees https://quran.com/adh-dhariyat/29 (Sakat = sloeg)

of lees https://quran.com/al-qasas/15 (Wakaza = hard slaan op het lichaam)

en kijk naar naar het werkwoord ' Darb' en hoe Allah dat op verschillende manieren gebruikt zoals hier https://quran.com/ash-shuara/63

' Darb' hier is afstand creëren, zoals we dat lezen in Nisa 34, de ,man moet afstand creëren emotioneel, tussen hem en zijn vrouw.

dat noemen we nu in de rechtstaten zoals in Nederland, staken! jij als werknemer staakt door niet meer op het werk te zijn en dus niet meer in harmonie te zijn met jouw werkgever! je staakt deze relatie! je zet het op pauze tot de voorwaarden weer door jou en jouw werkgever goed genoeg zijn om het werk / relatie weer te hervatten! Zo staak je als man jouw emoties in de relatie. en Allah weet het beste.

lees nogmaals https://quran.com/ash-shuara/63 

en lees hier nog meer verzen die gelinkt zijn aan ' Darb' https://www.almaany.com/quran-b/ุงุถู’ุฑ%D9%90ุจ/ 

lees https://quran.com/al-baqarah/273 (Darb = niet in staat op deze aarde te reizen (om te werken, afstand te leggen, zoeken naar werk)

en lees https://quran.com/al-muzzammil/20 

en lees https://quran.com/al-hadid/13 allemaal verzen waarbij ' Darb' betekent afstand of afscheiding.  en in sommige verzen betekent het TIJDELIJK afstand waarna je terugkeert naar jouw eigen leven, woonplaats zoals hier in deze vers https://quran.com/al-muzzammil/20 

sommige die ziek zijn (en dus blijven op hun plek) en anderen doen de ' Darb' op aarde, dus gaan reizen voor werk (en komen terug)

Dus dan zou je kunnen zeggen dat ' Darb' ook betekent het anders dan dan wat je normaal zou doen, de situatie anders maken dan het normaliter is en Allah weet het beste.

en wat betreft deze vers? https://quran.com/an-nisa/34 de vers legt uit dat Allah uiteindelijk kijkt naar wie nog overeind staat, wie nog de kracht heeft van de twee, om voor de ander te zorgen en Allah weet het beste. en daarnaast, THakar en Untha is hier niet gebruikt, wat letterlijk betekent puur biologisch gezien, man en vrouw. en Allah weet het beste. 

Wie is afhankelijk van wie en wat betekent het als je daarmee relatie verbreekt of tegen in gaat? dan houd de ander op voor je te zorgen.

Dus wie nog de kracht heeft , mag het een en ander bepalen, in de praktijk.

de waarheid is, de wereld bevolking genomen als geheel, zien we dat de mannen vooral onderhouden en dat is een feit.

Zie de onderstaande ChatGPT conclusie:

en lees https://quran.com/al-anfal/50

de engelen doen de ' Darb' hier enkel en alleen om de ziel eruit te krijgen, die bang is en er niet uit wil komen. en Allah weet het beste.

lees https://quran.com/40?startingVerse=46 

en lees https://www.almaany.com/quran-b/ูŠูุนู’ุฑูŽุถููˆู†ูŽ/ 

maar nu gaan we een ander onderwerp in en wil ik het daarom hierbij laten en Allah weet het beste.

 

 

Een laatste aantekening:

Sunna en Shia Islam hebben aan de bovengenoemde termen soms een ondergeschikt positie gehangen, dat wil zeggen dat ze deze termen uit Koran anders vertalen of 1 definitieve definitie geven en dat deze ene definitieve definitie nu gebruikt wordt door Moslim mannen om de vrouw altijd te herinneren aan haar ondergeschiktheid aan de man. Wat we vinden in de Christelijke Bijbel https://www.bible.com/nl/bible/328/EPH.5.22-33.NBG51 en in de Joodse Bijbel, https://www.evilbible.com/do-not-ignore-the-old-testament/sexism-in-the-torah/ 

zeer duidelijk staat bij deze religies hoe minder waard de vrouw is, als mens en als partner en hoe de man ALTIJD meer waarde heeft. Sunna en Shia Islam hebben de Moslims gedwongen om deze oneerlijk en gevaarlijke leer aan te nemen en te accepteren als onderdeel van Islam, van Allah, die daarmee de vrouw onrecht aandoet, wat Allah nooit zou doen als eerlijke rechter

https://quran.com/an-nisa/82 en https://quran.com/al-anam/114 en https://quran.com/al-anam/164 en vooral 

  • Soera An-Nisa (4:40)

    “Voorwaar, Allah doet geen onrecht, zelfs niet ter grootte van een atoom.”

  • Soera Yunus (10:44)

    “Voorwaar, Allah doet de mensen geen onrecht aan, maar de mensen doen zichzelf onrecht aan.”

  • Soera Al-Kahf (18:49)

    “…En jouw Heer doet niemand onrecht aan.”

  • Soera Fussilat (41:46)

    “En jouw Heer is nooit onrechtvaardig tegenover Zijn dienaren.”

 

1 van de termen die gebruikt, misbruikt en misverstaand is, is de NISAA.

wat is ermee aan de hand? NISAA in Koran wordt vaak gebruikt als de reden waarom vrouwen moeten buigen voor hun man. en deze vers wordt erbij  gehaald 

https://quran.com/nl/de-vrouwen/34 en https://quran.com/ali-imran/14 en https://quran.com/al-baqarah/223 

zoals jullie lezen wordt de vrouw in deze vertaling en dus ook hoe Sunna en Shia de positie van de vrouw zien, als een onderdanig wezen die niet veel mag bepalen en er moet zijn volledig voor de man, om hem te behagen en hem te gehoorzamen ten alle tijd. Vanwege de NISAA term.

Maar wat vinden we in Koran over de term NISAA? en als we deze term bekijken en bestuderen hoe het door Allah is gebruikt in verschillende verzen, wat vinden we dan? NISAA heeft meerdere betekenissen en dus mag je het niet altijd vertalen als ' VROUW,

 

Neem deze vers als voorbeeld: https://quran.com/ali-imran/14 

" Voor de mensen is de liefde voor begeerlijke (zaken) als (NISAA) vrouwen aantrekkelijk gemaakt, (evenals de liefde voor) zonen, omvangrijke gouden en zilveren bezittengen, gemerkte paarden en kudden dieren en akkers. Dat is de genieting van het wereldse leven. En Allah, bij Hem is de beste terugkeer." 

Allah begint deze vers met de mensheid aan te spreken in zijn totaliteit, alle mensen, zoals we dat ook gebruikt zien worden door Allah in deze vers als voorbeeld: ุฒููŠู‘ูู†ูŽ ู„ูู„ู†ู‘ูŽุงุณู ุญูุจู‘ู ุงู„ุดู‘ูŽู‡ูŽูˆูŽุงุชู ู…ูู†ูŽ ุงู„ู†ู‘ูุณูŽุงุกู  = LINAAS = voor de mensheid 

en als we deze formulering op zoeken in Koran in een ander vers, vinden we als voorbeeld: https://www.almaany.com/quran-b/ู„%D9%90ู„ู†ูŽ%D9%91ุงุณ%D9%90/  concluderen we met 100% zekerheid dat LINAAS, altijd MAN EN VROUW aangaat. 

Voorbeeld van een NL vertaalde vers: 2:125

" En (gedenkt) toen Wij het Huis tot een plaats van verzameling voor de mensheid (LINAAS)maakten en een plaats van veiligheid. En neemt de standplaats van Ibrâhîm tot een plaats voor de shalât. En Wij legden de plicht op aan Ibrâhîm en Isma'îl: "Reinigt Mijn Huis voor degenen die de ommegang maken, voor hen die er de I'tikaf verrichten en voor hen die zich buigen en die knielen" 

 

Terwijl, in een ander vers waarin Allah alle mensen aanspreekt, is er als Allah de NISAA alleen wil aanspreken, een onderscheiding te vinden zoals in deze vers https://quran.com/49?startingVerse=11 

Als Allah in zo een algemeen vers het toch nog nodig vond om ook de NISAA apart te benoemen, wil dit zeggen dat NISAA toch echt een specifieke betekenis heeft. en Allah weet het beste. Dit vinden we ook in deze vers https://quran.com/an-nisa/43 en https://quran.com/al-maidah/6 en 

https://quran.com/an-nisa/11 vinden we zeer helder dat NISAA een toestand is van de vrouw.

 

en in deze vers 89 vers 27 en vers 28 https://quran.com/al-fajr/27-30 spreekt Allah de ziel ENKEL als vrouwelijk aan. Dus de NAFS, hoewel het alleen vrouwelijk is, omvat het vrouwen EN mannen. Dat wil zeggen dat NISAA in Koran mogelijk ook dit kan doen.

waarom? omdat we een ander meervoud vorm kennen van NISAA, namelijk NISWA zoals in deze vers 

https://quran.com/yusuf/50 Hoe kan er voor 1 en zelfde unieke woord, 2 vormen van meervoud bestaan? zonder uitleg? wat is de noodzaak? 

waarom meer van hetzelfde als er geen enkel onderscheid is? zie ook deze vers https://quran.com/yusuf/30 

https://www.almaany.com/ar/dict/ar-ar/ุงู„ู†ุณุงุฉ/#google_vignette NISAA heeft dus betrekking op minder, zwak, traag, laat enz.wat achteraan komt

door omstandigheden. en Allah weet het beste. Dus NISAA gaat over mannen en vrouwen die minder kunnen inspannen en daardoor trager zijn en minder kunnen bereiken dan de rest of in ieder geval later hetzelfde kunnen bereiken als de rest en Allah weet het beste

en dus is de RAJOL nodig, die nog meer kan inspannen, om te helpen en Allah weet het beste en deze RAJOL kan man of vrouw zijn.

Dus als we nu met deze info deze vers opnieuw lezen: https://quran.com/ali-imran/14 en we nemen de context mee, de sfeer, in de vers

dan is er ook een mogelijkheid om te concluderen dat deze vers leert dat iedereen van NIEUW houdt (wat achteraan is gekomen, later), in allerlei opzichten. NIEUW is wat de samenleving drijft om te blijven leren, onderzoeken en ontwikkelen, zo gingen we van vuursignalen naar iPhone's. als voorbeeld en Allah weet het beste. en zo voorkom je dat je deze vers vertaalt in de vorm waarin de vrouw onderdeel vormt van aardse bezit van de man. en wat betreft de ' BANIN' wat ze vertalen als kinderen? BANIN deelt een wortelklank met TABNI, wat je bouwt en opbouwt. en Allah weet het beste. en dan klopt de hele sfeer, namelijk, een vers over aardse zaken. en Allah weet het beste.

lees dan deze vers over NISAA https://quran.com/an-nisa/34 en realiseer hoe het nu logischer is. Want soms zijn er ook vrouwen die voor het gezin zorgen omdat NIET elk man gezond is , blijft, tot aan de dood. wat gebeurt er met gezinnen waarin de man opeens ziek wordt? en de vrouw nog gezond is? Mijn oma droeg haar verlamde man op haar rug, om hem in huis te verplaatsen. 

 

9awamoen? https://www.almaany.com/quran-b/ู‚ูŽูˆูŽ%D9%91ุงู…ููˆู†ูŽ/ 

 

Rijaal kunnen in Koran soms mannen en vrouwen zijn zoals in deze voorbeeld verzen en Allah weet het beste:

https://quran.com/7?startingVerse=46

https://quran.com/al-hajj/27

https://quran.com/al-jinn/6 zijn alle vrouwelijk Jins moslims??

 

Terug naar vers https://quran.com/ali-imran/14 

dan vallen een paar zaken op, Allah begint de vers met ' LINAAS' en hangt eraan ' NISAA' en sluit af met ' WERELDSE ZAKEN' ....?

Is de vrouw dan bedoeld als partner, als lust voor man en vrouw? en is de vrouw een wereldse zaak? en gaat de vrouw niet (mee) naar het hiernamaals? 

en als we kijken naar waar Allah ' WERELDSE ZAKEN' aan hangt in Koran, dan vinden we dit https://www.almaany.com/quran-b/ู…ูŽุชูŽุงุนูŒ/ 

https://quran.com/ash-shuraa/36 ' WRELDSE ZAKEN' gaat niet samen met het hiernamaals en is altijd tijdelijk en alleen voor hier op aarde.

maar Koran zegt dit over de partners (dus ook de vrouwen) : 

https://quran.com/at-tur/21 en https://quran.com/ar-rad/23 

 

en hoe zit het met deze vers waarin we evenals ' NISAA' gebruikt vinden als aanduiding voor wat de man bezit en waar de man van alles mee mag doen. https://quran.com/al-baqarah/223  In deze vers is ' NISAA' synoniem voor ' Harth ' 

maar dan vinden we deze vers https://quran.com/ali-imran/14 waarin NISA en Harth beide in voorkomen maar niet als synoniem voor elkaar.

en lees https://www.almaany.com/quran-b/ุญูŽุฑู’ุซูŽ/ 

Strict genomen is de vertaling van ' Harth ' = https://www.almaany.com/ar/dict/ar-ar/ุญูŽุฑู’ุซูŽ/ iets wat de man bezit en mag bewerken en verwerken en manipuleren naar eigen wens. Is dat hoe de vrouw moet zijn, volgens Allah? jouw slaaf? of erger, jouw gebruiksvoorwerp? en haar wil en wens dan?

In Koran concluderen wij dat ' Harth' alles is waar wij beter van worden, wat we kunnen bewerken, hier op aarde en Allah weet het beste. Past deze uitleg bij de vrouw?

 

Terug naar https://quran.com/al-baqarah/223 als dit de vrouwe zijn waar de mannen mee mogen doen wat ze willen, hoe rijmt dat met deze vers?

https://quran.com/2?startingVerse=222, de vers ervoor!

Hoe kan Allah in vers 222 zeggen dat je niet met jouw vrouw mag doen wat je wilt (werkwoord: ATOE) en de vers direct erna, 223, zeggen dat jij met jouw vrouw mag doen wat je maar wilt (ATOE)? 

vers 222 :" ...dan mogen jullie tot hen komen, zoals Allah jullie bevolen heeft."  vs vers 223: " ..Jullie vrouwen zijn (als) akkers voor jullie, komt dan tot jullie akkers zoals jullie wensen

 

en als laatste nog deze opsomming:

 

Rechten van de vrouw in de Koran (expliciet genoemd)

 

 

 

1. ๐Ÿ‘ฉ‍๐Ÿฆฑ Gelijke menselijke en spirituele waarde

 

 

De Koran maakt duidelijk dat mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn als mens en als gelovige.

 

Soera 33:35

 

“Voorwaar, de moslimmannen en de moslimvrouwen, de gelovige mannen en de gelovige vrouwen (…) Allah heeft voor hen vergeving en een ุนุธime beloning voorbereid.”

 

โžก๏ธ Betekenis: Beloning en verantwoordelijkheid hangen af van geloof en daden, niet van geslacht.

 


 

 

2. ๐Ÿ“œ Recht op eigen daden en beloning

 

 

Een vrouw is zelf verantwoordelijk voor haar daden en ontvangt haar eigen beloning.

 

Soera 4:124

 

“En wie goede daden verricht, man of vrouw, en gelovig is, die zal het Paradijs binnengaan.”

 


 

 

3. ๐Ÿ’ฐ Recht op eigendom en bezit

 

 

Een vrouw mag bezit hebben, geld beheren en verdienen, volledig onafhankelijk.

 

Soera 4:32

 

“Voor de mannen is er een aandeel van wat zij verdienen, en voor de vrouwen is er een aandeel van wat zij verdienen.”

 


 

 

4. ๐Ÿงพ Recht op erfenis

 

 

De Koran bevestigt expliciet dat vrouwen recht hebben op erfenis (iets revolutionairs in die tijd).

 

Soera 4:7

 

“Voor de mannen is er een aandeel van wat de ouders en naaste verwanten nalaten, en voor de vrouwen is er een aandeel…”

 


 

 

5. ๐Ÿ’ Recht op bruidsgave (mahr)

 

 

De bruidsgave is verplicht en behoort volledig toe aan de vrouw.

 

Soera 4:4

 

“En geef de vrouwen hun bruidsgave als een verplicht geschenk.”

 

โžก๏ธ Niemand (ook de vader of echtgenoot niet) mag dit afnemen.

 


 

 

6. โœ‹ Recht op instemming bij huwelijk

 

 

Een vrouw mag niet gedwongen worden tot een huwelijk.

 

Soera 4:19

 

“O jullie die geloven, het is jullie niet toegestaan vrouwen tegen hun wil te erven…”

 

โžก๏ธ Geleerden gebruiken dit vers als bewijs dat dwang verboden is.

 


 

 

7. ๐Ÿง‘‍โš–๏ธ Recht op echtscheiding (khulสฟ en talaq-regels)

 

 

De Koran erkent dat een vrouw het recht heeft om uit een huwelijk te stappen.

 

Soera 2:229

 

“Als jullie vrezen dat zij de grenzen van Allah niet kunnen handhaven, dan is er geen zonde voor beiden als zij zich vrijkoopt.”

 


 

 

8. ๐Ÿ  Recht op onderhoud en bescherming

 

 

De man heeft de plicht om financieel te zorgen voor zijn vrouw.

 

Soera 4:34

 

“De mannen zijn verantwoordelijk voor de vrouwen, omdat Allah de een boven de ander heeft bevoordeeld en omdat zij van hun bezit uitgeven.”

 

โžก๏ธ Dit gaat over verantwoordelijkheid, niet over superioriteit.

 


 

 

9. ๐Ÿค Recht op respectvolle behandeling

 

 

Vrouwen moeten met goedheid en rechtvaardigheid behandeld worden.

 

Soera 4:19

 

“En leef met hen samen op een goede manier.”

 


 

 

10. ๐Ÿง  Recht op kennis en verstand

 

 

De Koran spreekt vrouwen direct aan als denkenden en verantwoordelijken.

 

Soera 9:71

 

“De gelovige mannen en gelovige vrouwen zijn helpers van elkaar…”