Salat in Koran is eerder uitgelegd in heel vele video’s inmiddels op dit kanaal.
Ik kreeg een vraag over de Salat die we moeten doen voor de profeet, of zoals Moslims zeggen: Sala Allah 3alhyi Wasalam.
De vraag is: is dit heidens? Is dit het gevolg van de vervalsing of misvertaling zoals dat zo vaak gebeurd is in ahadith , sunna en shia Islam?
En met name omdat salat het aanbidden is van Allah en daarbij is geen plek voor een ander, niemand, dus ook niet voor de profeet mohammed hoeveel we ook van hem houden. En dat klopt allemaal. Maar laten we eerst doornemen wat Salat is.
Laten we dit bekijken stap voor stap:
Salat waarbij geen ruimte is voor eigen invulling en dus een ritueel gegeven door Allah
https://quran.com/nl/de-vrouwen/43
Want wat we moeten zeggen moet ergens aan voldoen. Namelijk we moeten koran citeren. https://quran.com/al-isra/78
En we moeten eerst schoon zijn. https://quran.com/nl/de-gedekte-tafel/6
Dus dit gaat verder dan een dua.
Het kan ook in groepsverband gebeuren en kent bewegingen. https://quran.com/an-nisa/101-103
We zien hier dat je het niet zittend kan doen https://quran.com/nl/de-vrouwen/142
En het kent tijden waarop moslims bij elkaar komen hiervoor https://quran.com/nl/al-maidah/58 dus het gebeurt ook collectief
En deze tijden mogen niet overschreden worden. https://quran.com/nl/al-maidah/106
Hier zien we wanneer deze tijden vallen https://quran.com/hud/114
Salat hier is niet Allah gedenken. Allah somt het op hier naast het gedenken van Allah. https://quran.com/24/37?translations=20
En wederom weer hier zien we dat de tijden gerespecteerd moeten worden. Dus het kent tijden. Ook hier weer
https://quran.com/62?startingVerse=9 het is een ritueel die je moet afronden en dus is het niet vrijblijvend of persoonlijk dua. En Allah weet het beste.
Wederom lezen we hier dat het tijden kent die we respecteren en het gebeurt ook collectief.
Wederom zien we hier dat het tijden kent. https://quran.com/an-nur/58
dit allemaal laat zien dat dit een ritueel is die we dagelijks moeten doen en blijven doen tot aan ons dood. Het is een ritueel die kaders en een vorm heeft gekregen door Allah. Wederom lezen we dit hier en het is niet te verwarren met dua of met thikr. En in deze vers lezen we ook over 2 soorten salats. https://quran.com/nl/de-vrouwen/103
Hoewel sommige geleerden deze volgende vers als apart salat https://quran.com/nl/taa-haa-de-letters/14 maar ik zie deze vers als 1 van de doelen van de dagelijks salat. Zoals ook in deze surat. De eigenschappen van een moslim mosali. https://quran.com/nl/107?startingVerse=5 en Allah weet het beste.
En in deze surat lezen we wederom de eigenschappen van een moslim mosali (dus ja je moet bidden als moslim anders ben je niet voltooid als moslim bij Allah en Allah weet het beste). Deze surat vertelt ons dat Allah er vanuit gaat dat JIJ weet dat je als Moslim hoort te bidden en Allah weet het beste.
Lees vers 23 en 34 . salat salat.
Ik heb zojuist gezegd dat thikr is geen salat maar een vorm van salat. Want sala kent meerdere betekenissen. En dus taalkundig zeg je niet thikr is salat want daarmee definiteer je dat thikr de enige betekenis is van salat. Dus Thikr is ook salat. Thikr is een vorm van salat.
https://quran.com/87:15/tafsirs/en-tafsir-maarif-ul-quran dus hier pakken we een 2de vorm van salat.
Maar we zien ook een ander Salat in Koran. Een dua . jij vraagt iets aan Allah in de hoop dat jij het krijgt.
En het kan varieren en kan van alles zijn. https://quran.com/nl/3?startingVerse=37
Hier pakken we een 3de vorm van salat.
Een 4de vorm van salat
https://quran.com/75:31/tafsirs/en-tafsir-maarif-ul-quran
geloven in Allah en verbinding met hem zoeken. Hoewel je dit kan hangen aan alle vormen van salat en niet per se een eigen categorie hoeft te zijn.
Deze zou ook een algemeen salat kunnen zijn wat alle salats omvat. Zoals ook in deze surat https://quran.com/96:10/tafsirs/tazkirul-quran-en
Ik zou hier nog een ander categorie willen invoegen maar ik kan het niet met zekerheid zeggen
https://quran.com/9?startingVerse=10
hier lijkt salat te zijn de waarden en normen die een samenleving met elkaar afspreekt, moslims en niet moslims. Salat hier dan de grondwet waar iedereen zich aan moet houden zoals dat is in nederland.
En 5de vorm is salat als een goed beloning van Allah vragen voor een ander, en dan maakt het niet uit of deze leeft of al dood is.
https://previous.quran.com/9:84?font=v1&translations=131%2C20
https://quran.com/nl/het-berouw/103
https://quran.com/nl/de-familie-van-imraan/135 thikr is dat je herinnert dat je in Allah gelooft en daarmee herinnert hoe Hij wil dat je wel of niet leeft en wat je wel of niet doet en dus vraag je vergeving omdat je dit vergeten was of niet hebt gedaan. Thikr is een vorm van salat. Thikr is niet per se dua.
Thikr gaat vooraf aan de dua en salat zou je kunnen zeggen als het ware.
https://www.almaany.com/quran-b/وَاسْتَغْف%D9%90رُوا/
Salat in deze cateogie bevat niet alleen vergeving vragen maar ook vragen om een mooie beloning.
Dus is het salat omdat het allebei bevat.
Onthoud deze categorie want deze is relevant voor waar ik deze video mee begon.
We gaan naar de 6de en laatste catorie salat.
https://quran.com/al-ahzab/56 deze vers bevat catorie 5 en categorie 6. Categorie 5 heb ik net uitgelegd. Allah vragen om zonden te vergeven en een mooi beloning te geven. Maar deze vers bevat ook de Salat wat alleen Allah kan doen. En dat is de 6de categorie.
إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا ﴿٥٦ الأحزاب﴾
https://quran.com/nl/de-koe/157
https://quran.com/nl/de-bondgenoten/43
en bij deze verzen onthoud dat hoewel het 1 vers is, bevat het 2 verschillende definities van salat.
De enegelen doen de salat die wij ook doen, dat wil zeggen de engelen vragen aan Allah. En Allah bepaalt of het gebeurt.
Maar Allah vraagt niet aan zichzelf. De salat wat Allah doet is altijd eenrichting en zonder toestemming van niemand en gebeurt altijd als Allah zo besluit.
Dan nu
Sala Allah alayhi wasalam. Hoe moetn we dit zien? Is het goed is het fout?
https://quran.com/al-ahzab/56-57
lees de vers ervoor en erna om context te krijgen en te snappen wat en hoe.
Allah leert de Moslims om de profeet te respecteren en te verdedigen. Dus om te voorkomen dat de profeet door jouw eigen toedoen pijn krijgt maar Allah laat het er niet bij en leert jou dat jij Allah vraagt om de profeet te beschermen ook tegen oorzaken van pijn die ook niet van jou zijn. Met andere woorden, zorg jij ervoor dat hem neits over komt door jouw toedoen maar help ook om te voorkomen dat anderen hem wat kunnen aandoen.
En waar jij geen macht over hebt, dat laat je aan Allah over door dat je daar een dua voor doet voor de profeet.
Dus salat voor de profeet mohammed houdt in: dat Allah ons leert dat de engelen constant vergeving voor de Moslims aan het vragen zijn en in het bijzonder voor de profeet mohammed en dat we dus samen met de engelen deze dua voor de profeet voort moeten zetten altijd.
En dan is ons salat dat we, net als de engelen , aan Allah vragen
En de salat van Allah is dat Hij ons gebeden hoort en accepteert en reageert incha Allah.
Dus grammatikaal gezien is het vreemd als Allah zegt ik doe de salat, Moslims doen jullie dat ook.
Dat ahadith Islam een zware fout maakt en nu alles door elkaar mixt en de salat van de mens en van de engelen en dat van Allah tot 1 en zelfde kneedt.
Moge Allah deze onwetenden leiding geven. Ze snappen niets van Koran en volgen wat Perzische mannen die de taal niet kenden, voor ze vertaald hebben. En het wordt nog steeds foutief gepraktiseerd.
The Combined Forces (33:56)
إِنَّ ٱللَّهَ وَمَلَـٰٓئِكَتَهُۥ يُصَلُّونَ عَلَى ٱلنَّبِىِّ ۚ يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ صَلُّوا۟ عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا۟ تَسْلِيمًا ٥٦
Voorwaar, Allah geeft Barmhartigheid en Zijn Engelen smeken om vergeving voor de Profeet. O jullie die geloven, smeekt om genade voor hem en spreekt de vredewens over hem uit.
Deze 3 partijen doen niet hetzelfde alle 3. Alleen de engelen en de mensen doen hetzelfde, maar salat van Allah is uniek en anders en begint en eindigt met Zijn toestemming en macht. Hij is de meester. Hij vraagt niet en bidt tot geen God. Hij is de God de enige God tot wie we allemaal bidden, inclusied de engelen.
Hoe slordig en erg en Shirk en fout en beschamend is het dan om te horen hoe ahadith Islam deze onderscheiding volledig negeert en Moslims leert om te zeggen; Sala Allah 3alahi wasalam???
Daar blijft het niet bij, de kritiek die ik heb, grammatikaal, begrijpend lezen. Allah zegt, Ik doe mijn vorm van Salat, de engelen doen hun Salat.
Jij mens, jij Moslim, doe jij ook jouw salat. En als je zegt sala Allah alayhi wasalm, dan gooi je het weer terug naar Allah, nadat Hij jou verteld heeft dat Allah zijn Salat AL doet en dat jij het ook moet doen.
Concreet voorbeeld die iedereen kan snappen: ik bel je op en ik zeg, kom langs en breng mij wat sinasappels. Ik leg de telefoon neer en de telefoon gaat en jij zegt tegen mij, ga sinasappels brengen. Nee. Ik vraag JOU. Hoe onlogisch en vreemd en uit gekkigheid is het als je mij weer belt en mij vraagt om sinasappels te brengen.
Dus wat hoor jij wel te doen als Moslim?
Hou de profeet in jouw gedachten. Leer van hem te houden. Waardeer wat hij allemaal heeft meegemaakt als instrument van Allah om Koran tot jou te laten komen. https://quran.com/9?startingVerse=24 deze vers leert dat als je van Allah houdt, dan hoor je ook van de profeet te houden. Hij doet wat Allah hem vraagt, hij is de vertegenwoordiger van de wil van Allah op aarde. Hij is in dat opzicht 1 met Allah. Maar nooit als heilig om mede regeerder. Dit is juist de zware fout die christenen hebben gemaakt bij de vertaling van https://biblehub.com/john/10-30.htm en https://www.biblegateway.com/verse/en/John%2014%3A9
Het gaat om jezus gehoorzamen, gehoorzaam het woord van God wat hij brengt. https://www.bible.com/bible/2079/LUK.6.46-49.EASY
https://biblehub.com/luke/6-46.htm en dan lees je https://biblehub.com/john/13-14.htm jezus maakt van zichzelf 1 van hun! Dus niet boven hun!
Hier is de bevestiging. https://www.biblegateway.com/passage/?search=Matthew%2023%3A10&version=NIV wat ze vertalen als lord en master is synoniem voor messiah. https://www.biblegateway.com/passage/?search=Matthew%2023%3A10&version=NIV
En deze vers is niet jezus is god, deze vers is, er is maar 1 dit het woord van god kent en deelt. https://www.bibleref.com/Matthew/23/Matthew-23-10.html met andfere woorden, volg niet iedereen die zichzelf leraar noemt want dan ga je ze onterecht waarde geven. Wat we hier vinden in koran.
https://quran.com/at-tawbah/31
En dit vinden we in https://quran.com/al-baqarah/165 , en lees koran imran https://quran.com/ali-imran/31
en de profeet mag zelf niets bedenken maar volgt koran, https://quran.com/al-anam/106 dus als we de profeet volgen en gehoorzamen, dan leert koran ons dat we daarmee Koran volgen en gehoorzamen, want de profeet doet vanuit Koran en geeft vanuit Koran.
Want https://quran.com/an-nisa/105 . En de torah evenals https://quran.com/al-maidah/44 , en voor jezus in koran hetzelfde
https://quran.com/az-zukhruf/63 dus we weten dat hikma koran is bij de profeet en dus is hikma bij jezus het woord van Allah aan hem.
Lees https://www.almaany.com/quran-b/وَالْإ%D9%90نج%D9%90يلَ/
Een profeet mag nooit heilig verklaard worden en mag nooit gezien worden als mede regeerder met God en mag dus nooit aanbeden worden.
Nooit. Geen uitzondering en dat geldt voor alle profeten, van adam tot noah tot ibrahim tot david, sulayman, moezes, isa / jezus en mohammed.
https://quran.com/nl/de-familie-van-imraan/80
Dus zeggen: Asalat wa salam 3ala nabi is incorrect en niet volledig.
Allahom Sali wasalim ala nabiy is incorrect en niet volledig. Dit is gewoon een rijmpje opdreunen. Maar jij doet zelf geen daad.
Jij zelf voert niets uit. Deze zin moet je uitvoeren en dan is het correct en hoe voer je dat uit?
Als je aan de profeet denkt, bid voor hem en vraag Allah om hem als Shafi3 te accepteren voor jou en voor alle moslims.
De profeet is dood, dus we kunnen niets voor hem doen. https://quran.com/ali-imran/144
Allah leert ons dat Hij de profeet vergeeft voor alle zonden. Dus we hoeven Allah niet te vragen om de profeet te vergeven.
Lees surat 48. https://quran.com/al-fath en lees https://quran.com/48?startingVerse=10
Allah leert ons dat Allah zijn volledig zegen heeft gegeven aan de profeet. Zijn er mensen die zeggen nee ook vergeving vragen voor de profeet want het is daar niet concreet? Prima. Maak vergeving vragen onderdeel van jouw salat voor hem. Maar waar moslims over heen lezen is dat de profeet
Als genade gestuurd is naar de mensheid; https://quran.com/al-anbya/107 zelfs hier is de profeet niet zelf de genade maar de koran die hij gekregen heeft en dit is het bewijs in deze vers https://quran.com/an-nahl/89 en dit is zo mooi, het bestigt alleen maar meer en meer dat als koran leert de profeet te gehoorzamen, dat we de profeet altijd moeten zien als Koran. En dus gehoorzamen we Koran. En niet eigen sunna en onzin en al die duivels misleiding wat ze ervan gebakken hebben. En Allah weet het beste. Want zelfs moslim worden, danken we niet aan de profeet maar direct aan Allah
https://quran.com/al-araf/43 en dus https://quran.com/al-ahqaf/9
Dus Koran is de genade. Maar we geloven in Allah, we geloven in de profeet, we geloven in Koran. Maar we zijn en blijven mensen en dus zullen we nooit weten of we genoeg hebben gedaan om de hemel te mogen betreden. https://quran.com/al-ahqaf/9
Dus Koran leert dat we echt hard ons best moeten doen maar dat we nooit genoeg zullen doen om de hemel te krijgen. De hemel krijgen we niet als salaris voor ons werk, want dan is de salaris te laag. De hemel krijgen we als beloning, als cadeau van Allah. Het is een groot verschil tussen salaris en cadeau. Maar voor wie in Allah heeft geloft maar toch niet perfect heeft geleefd, zal er wat anders bij moeten komen om jouw weegschaal meer gewicht te geven. Wat kan jij nog doen als je al dood bent en bij Allah staat om veoordeeld en beoordeeld te worden? Je hebt alles al gegeven en jouw weegschaal is nog niet zwaar genoeg. Jij kan niets meer toevoegen. Jouw hele zak heb je al leeg gegooid op tafel.
Dus moet er een ecterne factor erbij krijgen. En dat is de shafi3.
we zien shafa3a bij moesa https://quran.com/al-araf/155
bij jezus / isa : https://quran.com/al-maidah/116
en we zien dat Allah hier de ruimte voor geeft https://quran.com/al-baqarah/255
we lezen dat we nog niet gespecifieert hebben wie de shafa3a mag doen en of . Dus dit is nog een open plek die gevuld kan worden als Allah dat wil.
Dus door de shafa3a te doen voor de profeet, want alleen een mens die waardig genoeg is, kan kandidaat zijn uberhaupt en voor ons de moslims is dat de profeet mohammed. Lees https://quran.com/al-qalam/4 dus we weten dat hij profeet is en Allah hem waardig vindt en dus als er iemand is die kans maakt als kandidaat voor de moslims als shafi3 klan het echt alleen en uitsluitend alleen de profeet zijn. Dit is belangrijk voor jou als Moslim. Want hij is jouw advocaat bij Allah. Dus je wil dat jouw advocaat een kans maakt om jouw zaak te winnen in de rectbank. En dus bid je dat de profeet de shafa3a mag doen . want daarmee bid je voor jezelf. Jij hebt er belang bij. Het is de laatste gram die jij nodig hebt in jouw weegschaal. Dus wees niet arrogant of onwetend en roep geen dingen als; waarom moet ik voor de profeet bidden? Wat nou? We aanbidden niemand naast Allah zeggen we.
Ja maar in dit verhaal heeft het er niets mee te maken. In dit verhaal, bid je voor de profeet omdat je voor jezelf bidt. Het is een egoitsiche gebed wat je doet. Je denkt aan jezelf en wil jouw eigen hacje redden! En dat is wat je moet snappen en daarom moet je voor de profeet mohammed bidden.
Word wakker en snap dat je niet de profeet kohammed een plezier doet maar je bent jezelf aan het redden.
Althans, als jij kandidaat mag zijn voor wie de profeet kandidaat mag zijn.
Hij is kandidaat als shafi3 omdat Allah zegt dat de profeet waardig genoeg is.
En hoe ben jij kandidaat zodat de profeet shafi3 kandidaat voor jou mag zijn?
Lees zumur 35 vs fusdilat 27
https://quran.com/39?startingVerse=32 en dit is niet jouw recht maar genade van Allah.
en voor de kafer https://quran.com/fussilat/27 en dit is geen onrecht van Allah maar objectief rechter. https://quran.com/al-araf/147
wederom, gaat er niet om dat ze de profeet niet hebben geaccepteerd maar door de profeet niet te accepteren, accepteer je geen koran
Maar dus jij kan kandidaat zijn als je
https://quran.com/39?startingVerse=32
https://quran.com/muhammad/9 dus accepteer koran als jouw bron en enige bron.
En leef en werk en doe conform deze koran
https://quran.com/as-sajdah/19
dus je moet zoveel mogelijk als dat je kunt doen en leven conform koran maar dus ook echt doen. Geloof alleen is niet voldoende.
En dan ben jij incha Allah kandidaat waar de profeet incha Allah kandidaat voor mag zijn om te verdedigen bij Allah.
Let op: Allah zegt in Koran niet dat de profeet shafi3 zal zijn. Maar mijn hart zegt dat dit is juist waarom Allah ons verbonden wil houden met de profeet, en dus met koran en dus met Allah, door ons de motivatie te geven om altijd te blijven werken voor die laatste mg. En daarbij deze vers geeft waarbij we de salat moeten doen voor de profeet.
En als je naast dit allemaal, de profeet groet in jouw dua voor hem, dan mag dat. Waarom niet.
https://quran.com/al-waqiah/25-26 de hemels groet.
Maar deze vers kan ook betekenen, dat men hier alleen mooie dingen hoort. En Allah weet het beste.
Ibrahim deed de salam groet in de vers waarin hij ook vergeving vroeg voor zijn vader https://quran.com/maryam/47
Maar ik denk dat deze salam zoals Allah ons dat leert in het geval van de profeet een dieper betekenis kan hebben als we het groter zien
Want als we salam alaika hadden moeten zeggen dan hadden we dat gelezen in de vers zoals deze https://quran.com/al-anam/54
maar nogmaals, ik sluit het niet, vanwege maryam 47. Of https://www.almaany.com/quran-b/سَلَامٌ/
Maar het kan ook anders hoor, terug naar de vers in kwestie https://quran.com/al-ahzab/56
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ صَلُّوا۟ عَلَيْهِ wi weten nu dat we de salat kunnen doen, ook al is hij dood
Maar dan de laatste stuk van deze vers ; وَسَلِّمُوا۟ تَسْلِيمًا , de profeet groeten, nu hij dood is? Nergens lezen we in koran dat de mens wie dan ook, inclusief de profeet, nadat ze dood zijn en vergaan in de grond ons nog kunnen horen. Hoor https://quran.com/nl/de-mieren/80
dus deze Salimo Tasliman, is het wel bedoeld voor de profeet of is het aanvullend boodschap als onderdeel van deze vers?
De eerste boodschap is doe de salat voor de profeet en daarnaast, salimo tasliman
Maar wat kan dan deze 2de boodschap zijn, salimo tasliman? Zoals altijd, terug naar koran
https://quran.com/al-ahzab/22 maar dan nu met salimo tasliman
https://quran.com/4?startingVerse=65
Dus als we dit nu zouden concluderen:
Bid de salat voor de profeet waarbij je Allah constant elke dag en na elk gebed en door de dag als je eraan denkt
Om de profeet een bijzonder positie te geven. https://quran.com/al-isra/79 deze vers laat nog een status onbeslist door Allah voor de profeet.
En hier doen we de salat voor. Incha Allah.
En daarbij, geven we over aan Allah en leven we zoveel als dat we kunnen conform Koran, en dat is de overgave in Salimo Tasliman. Zoals we nu aanvullende verzen hebben zien vertalen. Waarbij deze exact uitdrukking door Allah is gebruikt. En zoals iedereen hoort, het heeft een wortel klank met Islam en moslim en moslim in Koran betekent ook overgeven. Cheque als werkwoord.
https://quran.com/27?startingVerse=30
zie ook 4:109
en Allah weet het beste.
Dus sala allah 3alayhi wasalm in mijn optiek en Allah weet het beste, is een verzinsel uit onwetendheid. Perzische mannen die de arabische taal en uitdrukking niet helemaal onder de knie hadden en erop los gingen concluderen en bedenken en Allah weet het beste.
Maak jouw eigen website met JouwWeb